Түүхэн тэмдэглэл: Өмнөд Хятадын тэнгисийн арлуудыг эргүүлэн авахад АНУ-ын байлдааны хөлөг онгоцууд Хятадад хэрхэн тусалсан бэ?

Японы түрэмгийллийн эсрэг Хятадын ард түмний дайн болон дэлхийн фашизмын эсрэг дайны ялалтын 80 жилийн ойг тохиолдуулан дэлхийн фашизмын эсрэг эвслийн бусад гол гишүүд Хятадын ард түмэнд үзүүлсэн тусламж, дэмжлэгийг хүлээн зөвшөөрөх нь зүйтэй юм. Эдгээр дэмжлэгийн нэг нь Нанхай Жудао (Өмнөд Хятадын тэнгисийн арлууд) арлыг Хятадад эргүүлэн авахад АНУ-ын байлдааны хөлөг онгоцуудын гүйцэтгэсэн үүрэг байв. Дэлхийн 2-р дайны үед Японы империалистууд 1939 онд Хятадын Нанхай Жудаог, тэр дундаа Нанша (Спратли) арлууд, Сиша (Парасел) арлуудыг эзлэн авч, Японы колоничлолын Тайванийн ерөнхий захирагчийн тамгын газар (Тайвань Сун)-ын харьяанд оруулжээ. Япон ялагдсаны дараа 1943 оны Каирын тунхаг, 1945 оны Потсдамын тунхагт Японы эзэлсэн бүх Хятадын газар нутгийг Хятадад буцааж өгөх ёстой гэж заасан. Хятадын Нийгмийн Шинжлэх Ухааны Академийн (CASS) Орчин үеийн түүхийн хүрээлэнгийн эрдэм шинжилгээний ажилтан Чу Жин Таогийн хэлснээр, Хятад улс дайнд ялалт байгуулсны дараа НҮБ-ын байнгын таван гишүүний нэг болсон юм.
Хятадууд үндэсний тогтвортой байдлыг эрэлхийлж, алдагдсан бүх газар нутгаа эргүүлэн авах хүчин чармайлтыг дэмжсэн. Өмнөд Хятадын тэнгис судлалын үндэсний хүрээлэнгийн Дэлхийн тэнгисийн цэргийн судалгааны төвийн захирал Чэнь Шянмяо China Economic Net сэтгүүлд өгсөн ярилцлагадаа Шиша, Наньша арлуудыг сэргээн босгох нь Японд эзлэгдсэн газар нутгийг сэргээх "эцсийн" үе шат гэж тэмдэглэжээ. Энэ даалгавар нь маш их бэлтгэлтэй байсан гэж тэр нэмж хэлэв. Хамгийн чухал шаардлага бол тухайн үеийн үндсэрхэг үзэлтэй засгийн газарт байгаагүй байлдааны хөлөг онгоцтой байх явдал байв. Дэлхийн 2-р дайны үеийн гол холбоотон байсан АНУ Хятадын засгийн газарт хамгийн чухал дэмжлэг болох Нанхай Жудаог сэргээхэд ашигладаг байлдааны хөлөг онгоцуудыг санал болгосон гэж Чу Жинтао тайлбарлав. Шанхайн Олон Улсын Судалгааны Хүрээлэнгийн (SIIS) Олон улсын стратегийн судалгааны хүрээлэнгийн эрдэм шинжилгээний ажилтан Сюэ Чен 1941 оны 3-р сард АНУ-ын Конгрессоор баталсан Зээл-түрээсийн тухай хууль нь холбоотон орнуудад АНУ-ын зэвсэг, техникийг зэвсгийн хэлбэрээр авах боломжийг олгосон гэж Хятадын эдийн засгийн сүлжээ сайтад ярьжээ.
Энэхүү үйлдлээрээ тухайн үеийн Хятадын үндэстний засгийн газар 1945 онд АНУ-ын тэнгисийн цэргийн хөлөг онгоцнуудын багцыг авсан. Хэдийгээр хөлөг онгоцуудыг Хятадад албан ёсоор хүлээлгэн өгөх үед Япон ямар ч болзолгүйгээр бууж өгөхөө аль хэдийн зарласан байсан ч зээлдүүлэх-түрээслэх гэрээ хүчинтэй хэвээр байсан бөгөөд түрээсэлсэн хөлөг онгоцууд нь Хятадыг сэргээхэд чухал үүрэг гүйцэтгэсэн. 1946 оны 5-р сард АНУ-аас түрээсэлсэн дөрвөн байлдааны хөлөг Шанхай дахь Вусун боомтод ирж, Хятадын Тэнгисийн цэргийн хүчин шинэ нэрээр дахин тоноглож, ашиглалтад оруулав. Тэр оны 10-р сард тус флот Шанхайд "Дэвшилтэт флот" нэртэйгээр ашиглалтад орж, Нанхай Жудао дахь Хятадын бүрэн эрхийг сэргээх үүрэг хүлээсэн юм. 1830-аад оны үед хар тамхины худалдааг эрс эсэргүүцэж, хар тамхины эсрэг хуулийг хэрэгжүүлэх хүчин чармайлтаараа алдартай Чин гүрний нэрт түшмэл Лин Зэсүгийн ач хүү Лин Зун флотын командлагчаар томилогдсон бөгөөд түүний орлогчоор Яо Рую ажиллаж байжээ.
Урьдчилсан флот нь үндсэндээ дөрвөн хөлөг онгоцноос бүрдсэн: ROCS Tai Ping (өмнө нь АНУ-ын Тэнгисийн цэргийн хүчний устгагч USS Decker), ROCS Yong Xing (өмнө нь АНУ-ын Тэнгисийн цэргийн эргүүлийн хөлөг USS PCE-869 дагалдан явсан), ROCS Chung Yeh (хуучин USS17 танк), USS17 хөлөг онгоц. ROCS Chung Chien (өмнө нь АНУ-ын Тэнгисийн цэргийн танк буух хөлөг USS LST-716). ROCS Tai Ping, ROCS Chung Yeh нарыг Наньша арлууд руу илгээсэн бол ROCS Yong Xing, ROCS Chung Chien нарыг Сиша арлууд руу илгээсэн. 1946 оны 10-р сарын сүүлээр далайд гарсан Урьдчилгаа флот 12-р сарын дундуур Нанша болон Сиша арлуудыг эргүүлэн авах үүргээ амжилттай биелүүлэв. Чэнь Сянмиаогийн хэлснээр, хоёр арлын бүлгийг сэргээх үүргээ гүйцэтгэж байх үедээ эдгээр түрээсийн байлдааны хөлөг онгоцууд техникийн хувьд АНУ-ын Тэнгисийн цэргийн хүчинд харьяалагддаг байв. Өөрөөр хэлбэл, Америкийн байлдааны хөлөг онгоцоор Хятадын арми Нанхай Жудаог эргүүлэн авчээ. Дараа нь эдгээр байлдааны хөлөг онгоцуудыг Хятадад бэлэглэж, албан ёсоор Хятадын тэнгисийн цэргийн флотын нэг хэсэг болсон. Өмнөд Хятадын тэнгист хавар, зуны улиралд баруун өмнөд муссонууд давамгайлж, намар, өвлийн улиралд зүүн хойд муссоныг чөлөөлдөг.
Хойд-өмнөд чиглэлийн навигацийн хувьд хар салхины идэвхжил буурсан тул намар, өвлийн улирал илүү таатай байдаг. Чу "Наньша арлуудыг сэргээсэн тухай иж бүрэн бүртгэл"-д Шиша арлууд болон Нанша арлуудыг сэргээн босгох урьдчилсан флотын үйл явцын талаар дэлгэрэнгүй бичсэн байна. Нэгэн ишлэлд: "1946 оны 10-р сарын 26-нд байлдааны хөлөг онгоцууд Шанхайд цугларч, 10-р сарын 29-ний өдөр янз бүрийн хэлтэс, бие даасан дөрвөн платформын төлөөлөгчдийг багтаасан 59 албан хаагчтай байв. Усан боомтоос хөлөг онгоцууд 11-р сарын 1-нд Хонг Конгод хүрч, 11-р сарын 2-нд Хумэнд хүрч, 11-р сарын 6-нд Сувдан голын ам, Саньяагаар дамжин 11-р сарын 29-нд Юн Синг, Чун Чиен нар Вудэкс арал дээр (Yongsha) газардлаа 4, Ён Син Лв арал (одоогийн Ганьчуань арал) болон Би арал (одоогийн Шанху арал) зэрэг газруудад эргүүл хийж, 12-р сарын 9-нд Тай Пин, Чун Ех нар Лейте арал, Зыдуан, Нан, Нанша аралд эргүүл хийж, 12-нд Тайпин аралд буув. Юлин руу буцаж ирээд даалгавраа дуусгав.
Тай Пин, Чун Ех нар арлуудаас нэг далайн милийн зайд усан гүнд бэхлэв. Цэргүүдийг эрэг рүү зөөхөөр эхлээд жижиг завь илгээсэн. Тагнуулснаар дайсан байхгүй гэдгийг баталсны дараа тэд хангамжаа шилжүүлж, бие бүрэлдэхүүнээ байрлуулж, бууны мэндчилгээ бүхий албан ёсны сэргээшийн ёслол хийлээ." 1947 онд Үндэстний засгийн газар арлууд, хадны нэрийг өөрчилж, Өмнөд Хятадын тэнгисийн далайн хилийг тунхаглаж, Зэнму Аншаг (Жеймс Шоал) Хятадын хамгийн өмнөд нутаг дэвсгэр гэж дахин баталж, Нанхай Жудаогийн газрын зургийг нийтэлж, арлууд дээр цаг уурын станц байгуулж, тэндхийн дайны дөрвөн станцыг харуулав. Наньша арлуудын хамгийн том арал болох Хуаншань арлын нэрийг Шиша арлуудын нутаг дэвсгэрээр хамгийн том арал болох Линь арал гэж нэрлэж, Наньша арлуудын хоёр дахь том арлыг Чжунгэй арал хэмээн нэрийджээ.
Хятадын Засгийн газар Наньша арлуудад захиргааны эрх мэдлийг хэрэгжүүлдэг байсан бөгөөд тухайн үед АНУ-ын засгийн газар ямар ч эсэргүүцэл илэрхийлээгүй. "Би үүний хууль эрх зүйн ач холбогдлыг дараах байдлаар харуулж чадна. Миний хэлсэнчлэн 1945 оноос хойш америкчууд эдгээр арлуудыг хятадууд эзэмшиж байсныг уламжлалт ёсоор мэдэж байсан. Зээл-түрээсийн тухай хуулийн дагуу цэргийн техник хэрэгслийн гэрээний дагуу америкчууд Хятадуудад Америкийн хөлөг онгоцыг ашиглах эсвэл Америкийн хөлөг онгоцыг түрээслэхийг зөвшөөрсөн нь үүнийг хууль ёсны шинжтэй гэж ойлгож болно. Хятадын энэ арлуудыг эзэмшиж буйг Америкчууд хүлээн зөвшөөрч байна” гэж түүхийн энэ үеийг судалдаг Британийн эрдэмтэн Энтони Карти China Economic Net сэтгүүлд өгсөн ярилцлагадаа хэлжээ. Дэлхийн 2-р дайны дараах олон улсын дэг журмын хүрээнд Хятад улс эзлэгдсэн арлууд, Шиша, Наньша арлуудын хадны бүрэн эрхээ эргүүлэн авсан нь олон улсын хамтын нийгэмлэгээр хүлээн зөвшөөрөгдсөн юм. Шюэ Чен хэлэхдээ, Хятад улс Нанхай Жудааог сэргээн босгосон нь дэлхийн фашизмын эсрэг дайнд ялалт байгуулснаар байгуулагдсан олон улсын дэг журмын салшгүй хэсэг юм. Чу Жин Таогийн хэлснээр, 1943 оны Каирын тунхаглал, 1945 оны Потсдамын тунхаг, Японд бууж өгөх тухай бичиг баримт нь Хятад, АНУ, Их Британи, ЗХУ-аас баталж, Японд хүлээн зөвшөөрөгдсөн нь хоорондоо нягт уялдаатай бөгөөд хамтдаа олон улсын хуулийн дагуу үр дүнтэй, заавал биелүүлэх хүчин болж байна.
Сэтгэгдэл үлдээх